Stanovisko OSPPP k projednání důchodové reformy

Rozhodně nesouhlasíme s vládním návrhem a ani s předloženými pozměňovacími návrhy. Shodujeme se s argumentací předsedy Českomoravské konfederace odborových svazů Josefa Středuly, kterou použil v dopise předsedům a předsedkyním poslaneckých klubů i ministrovi.


Stejně jako odmítáme nejen vládní návrh tzv. důchodové reformy, ale i předložené pozměňovací návrhy měnící prodloužení věku odchodu do důchodu a omezující možnost dřívějšího odchodu do důchodu pouze pro kategorie 4 náročných profesí (viz obrázek níže).


Dopis předsedy ČMKOS Josefa Středuly

Vážená paní předsedkyně,

Vážený pane předsedo,

Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR projednává ve druhém čtení vládní návrh zákona,

 kterým se mění zákon Č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (dále jen novela zákona o důchodovém pojištění), kterým bude realizována vládní důchodová reforma (Tisk č. 696).

 V rámci projednávání tohoto návrhu zákona byly podány pozměňovací návrhy měnící parametry navrhovaných změn v této oblasti. Jedná se zejména o pozměňovací návrh, jenž jiným  způsobem upravuje prodloužení věku odchodu do důchodu s možným „zastropováním“ ve věku  67 let. Dále byl předložen pozměňovací návrh týkající se dřívějšího odchodu do důchodu  v případě výkonu náročných profesích, a to pouze pro skupiny profesí zařazených v kategorii čtvrté dle právních předpisů upravujících ochranu veřejného zdraví. Tyto návrhy nebyly s ČMKOS jako sociálním partnerem, jenž zastupuje zaměstnance, kterých se tyto změny velmi dotýkají projednány ani diskutovány.

ČMKOS opakovaně zdůrazňuje, že je pro ni nepřijatelné, aby došlo k prodlužování věku odchodu do důchodu nad hranici 65 let. Nelze přijmout skutečnost, že je tak činěno zejména z důvodu konsolidace veřejných rozpočtů, kdy předkládaný vládní návrh ani pozměňovací návrh v podstatě neřeší příjmovou stránku rozpočtu určeného na důchodový systém. Stejně je potřebné zdůraznit, že doba dožití ve zdraví je dnes dle řady studií vztahována k 62 letům, tedy výrazně méně, než je navrhovaný věk odchodu do důchodu ať již v rámci vládního návrhu nebo pozměňovacího návrhu.

Pokud se týká úprav vymezujících pro účely dřívějšího odchodu do starobního důchodu bez snížení jeho výše tzv. riziková zaměstnání jako zaměstnání, pak ČMKOS nesouhlasí s vládním návrhem, který by umožnil dřívější odchod do důchodu pouze pro výkon profese zařazené v kategorii čtvrté a částečně třetí, kdy jsou zohledněny pouze 4 rizikové faktory z celkových 13.

Současně nesouhlasíme ani s pozměňovacím návrhem pana poslance Bendy a pana poslance Jakoba, kteří navrhují umožnit dřívější odchod do starobního důchodu bez jeho snížení pouze pro kategorii čtvrtou.

Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedo, ČMKOS si Vás dovoluje požádat, abyste nesouhlasili s prodloužením věku odchodu do důchodu nad současnou hranici 65 let.

Zároveň Vám v příloze zasíláme znovu pozměňovací návrh k vládnímu návrhu novely zákona o důchodovém pojištění, který v případě jeho přijetí umožní dřívější odchod do důchodu bez krácení jeho výše všem zaměstnancům vykonávajícím po stanovenou dobu riziková zaměstnání zařazená do třetí kategorie rizika, a žádáme Vás o jeho uplatnění v průběhu projednávání této novely zákona o důchodovém pojištění v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR.

Přijetí pozměňovacím návrhem navrhované úpravy odstraní diskriminaci části zaměstnanců vykonávajících po dlouhou dobu rizikové práce zařazené do třetí kategorie pro jiné faktory pracovních podmínek než vibrace, zátěž chladem, zátěž teplem nebo celkovou fyzickou zátěž. Ve všech případech prací zařazených do třetí kategorie jde o práce, při nichž jsou překračovány hygienické limity, a v důsledku toho se při jejich dlouhodobém výkonu vyskytují často nemoci z povolání.

 S pozdravem

Josef Středula

Předseda ČMKOS